עמוד הבית >> שלום עליכם

י אייר תרעז 13/05/1916

שלום עליכם

הוא העניק לספרות היהודית את עלילותיו של מנחם מנדל הסוחר הממולח והדלפון, של הכליזמר סטמפניו, של היתום השובב מוטל בן פיסי החזן, ומעל כולם – את טוביה החולב, מי שהפך להיות גיבור התרבות היהודי המשמעותי ביותר במאה העשרים. שלום רבינוביץ נולד באוקראינה (1859) וגדל בעיירות הקטנות שב”תחום המושב”. חיים קשים של דלות, יתמות ואם חורגת ומתעללת, לא מנעו מהצעיר – שאימץ את הכינוי הספרותי “שלום עליכם” – להפוך להיות בכיר הסופרים היהודיים שפעל ברוסיה. עסקים כושלים והתעצמות האנטישמיות הביאה את שלום עליכם, יחד עם עוד מיליוני יהודים, לנדוד אל מעבר לים, תוך שהוא מתאר בספריו את הנדידה הגדולה. עשרות ספריו וסיפוריו מלאים בחמלה לקהילה היהודית ולדמויות המגוונות והססגוניות שפעלו בקרבה. שלום עליכם לא נמנע מביקורת על תופעות שונות בחברה, אך ההומור והאהבה שבהם תיבל ביקורת זו, הפכו אותו לאהוב על הציבור. בי’ באייר תרע”ז (13.5.1916) ליוו מאות אלפי יהודים את שלום עליכם למנוחות בניו יורק. ספריו הפכו לסרטים ולמחזות, שהידוע שבהם – “כנר על הגג” – היה לאבן דרך בתרבות היהודית והמערבית.

שלום עליכם

מאת לא ידוע - ויקפדיה נחלת הכלל

י אייר תרעז 13/05/1916

אירועים על המפה / מפת העולם

//

זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור (דברים לב,ז)

//

תורת הרב קוק

בקריאה פומבית לצעירי הישיבות ללמוד חכמת ההבעה-בכתב(הספרות והכתיבה), בכדי שיוכלו ללחום מלחמת ד' ע"י ספרות נשגבה,(יוכלו להביע את דעתם התורנית בענינים שונים בצורה ברורה ומושכת) קרא הראי"ה "...העט כבש (השתלט)לו את העולם, הוא רודה(משפיע בעוצמה ) במחשבות, ברגשי הלב... היעלה על הדעת, שאנו רשאים לחשות ( להבליג)ולא לקנות לנו את הזיין (הכלי )המודרני הזה?... ואנחנו למה לא נעשה גם אנו עט,(נעסוק בכתיבה ) היבשו מוחותינו, חלילה? והם (מוחותינו)צריכים להיות כטל מלאים הגיון-אמת ודעת-קדש.(מלאים ברעיונות אמיתיים וקדושים) התם (הנגמר )כל רעיון מקרב לבנו פנימה?... ולפני בא התור של מחברי ספרים, יבואו לנו מאמרים הגונים... הלכה זו של תורת הלב, הכוללת ג"כ כל חכמת ישראל, השבויה עכשיו ביד אדונים קשים(תלמידי חכמים שאינם מתבטאים בכתיבה חופשית ), ועלינו החובה לשבר בריחי ברזל..." מקור

יש לך מה להוסיף על שלום עליכם? פרסם תגובה כאן

תפריט נגישות