פחות משלושים דקות לוקחת כיום הנסיעה בקו הרכבת בין תל אביב לירושלים. ארבע שעות לקחה הנסיעה בקו יפו ירושלים, שנחנך בה’ בתשרי תרנ”ג (29.9.1892). בדומה לימינו, גם בשלהי המאה תשע עשרה הייתה הנחת קו הרכבת לירושלים עניין סבוך. תוואי השטח אינו פשוט, משקיעים ויזמים ממונטיפיורי ועד לה ספס ( הוגה רעיון תעלת סואץ) ניסו ונכשלו, הפתיחה נדחתה שוב ושוב בשל כשלים טכניים, אולם לבסוף זה קרה. ביוזמתו של יוסף נבון, איש המשפחה הירושלמית הידועה, הסכימו מנהיגי האימפריה העותומנית למיזם. הרכבת הגיעה לירושלים, והתקבלה בתחנת הרכבת בטקס חגיגי ובהתלהבות. ארבע שעות הנסיעה מהשפלה אל העיר הקודש, היו אחד מסממני המודרניזציה שהגיעה לארץ ישראל, וסייעו בפיתוח הארץ וההתיישבות הציונית. לימים התיישן קו הרכבת פעולות טרור וקרבות לאורך המסילה פגעו ביעילותה, ורבבות הרכבים השועטים בכביש מספר 1 הפכו מהירים ויעילים יותר. עם חידושה של הרכבת המהירה לירושלים, שבו ימי תהילתה של הרכבת