עמוד הבית >> החוזה

כ תמוז תרסד 03/07/1904

החוזה

הקהילה היהודית המתבוללת של וינה; רחובות פריס שבהם, לתדהמתו, צעקו ההמונים “מוות ליהודים” על רקע משפט דרייפוס; הקזינו בבאזל, שם כינס את הקונגרס הציוני הראשון; וההר בירושלים הקרוי על שמו, שהפך לבית הקברות הלאומי של מדינת ישראל. תחנות רבות היו במסע חייו הסוערים של תיאודור בנימין זאב הרצל, שנולד בבודפשט בשנת 1860. הסטודנט המנוכר ליהדותו, ששקל בשלב מסוים התנצרות, הפך לעיתונאי ולסופר מחונן ולדיפלומט מוכשר. במאמריו ובספריו “מדינת היהודים” ו”אלטנוילנד”, הוא הצית את העולם היהודי. כדיפלומט, הוא התדפק על דלתותיהם של שליטי העולם, והעלה לתשומת הלב הציבורית את הרעיון הציוני. חלומו זכה לאין ספור פרשנויות לאורך הדורות, ורעיון אוגנדה שהעלה לרגע קט בערוב ימיו, כמעט וקרע את התנועה הצעירה. קצרים, קשים ומורכבים היו חייו של החוזה, שנפטר ביום כ’ בתמוז תרס”ד (3.7.1904) בגיל ארבעים וארבע. הוא שׂבע אכזבות וקשיים, אולם החזון שהותיר, המוסדות שהקים והתנועה שארגן המשיכו את דרכו. כמעט בכל פינה ברחבי המדינה שעליה חלם מונצחת, בצורה כזו או אחרת, דמותו.

החוזה

מאת Carl Pietzner - Image, Date., נחלת הכלל,ויקפדיה

כ תמוז תרסד 03/07/1904

אירועים על המפה / מפת העולם

//

זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור (דברים לב,ז)

//

תורת הרב קוק

האומה בכללה, עם כל גדלה וחסנה הרוחני, עם כל גאון-נשמתה,(גדלות נשמתה) לא תוכל בשום-אופן להיות מצטמצמת(מוגבלת) רק בהעוגה הצרה (ברעיון המצומצם) של חלומו של ד"ר הרצל ז"ל, עם כל יפיו ועזו, לפי-הערך. הציוניות, המעשית, והעיונית(הרעיונית), הפוליטית והדיפלומטית וכל ענפיה יחד, כמו שיצאו מן הכח אל הפועל עד היום, (הרעיונות המופיעים ומתממשים בכל התחומים)בהם ענינים נשגבים ונעלים,(נושאים חשובים ומרכזיים) שאנו נקראים (מחויבים)ממעמקי הוייתנו הישראלית (מעומק התוכן והיחודיות השראלית) לתמכם בכל כחותינו הגשמיים והרוחניים; אבל כל אלה יחד אינם כ"א הגוף הציוני.(הצד החומרי של הציונות) אבל קרואים(מחויבים) אנו מיד לזרק את הנשמה בהגויה המחוטבת הזאת, (בגוף הציוני היפה )כדי שתהיה ראויה באמת לשמה, באופן שתרכוש לה מיד ולדורות את אותו כח-המושך הגדול(ההשפעה הגדולה), שיהיה יכול למשוך את האומה כולה אליה, מגדולם עד קטנם, (על כל חלקי האומה החרדים והחופשיים כאחד) בכ' בתמוז תרס"ד נפטר הרצל הרב קוק שעלה חודשים ספורים קודם ליפו מתבקש ע"י ראשי הקהילה להשתתף בארוע לזכרו ולשאת דברים . לאחר התלבטות מחליט הרב להשתתף באזכרה ושם הוא נושא דרשה שמופיע ב ספר מאמרי הראי"ה בשם 'המספד בירושלים' . במאמר זה מסביר הרב שישנם שני מהלכים בתהליך הגאולה ,האחד הגשמי ,הפיסי .ישוב ובניית הארץ והאחד הרוחני חיזוק שמירת המצוות וחיי התורה והאמונה בארץ הקודש שיובילו לבניין בית המקדש/ התהליכים הללו מכונים במקורותינו כמשיח בן יוסף ומשיח בן דוד.

יש לך מה להוסיף על החוזה? פרסם תגובה כאן